موزه و ميراث فرهنگي با حذف از تقويم از ياد مي‌رود؟
نوشته شده توسط : بهار

 

موزه و ميراث فرهنگي با حذف از تقويم از ياد مي‌رود؟

» سرویس: فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

بيشتر تقويم‌هاي سال 1391 برخلاف تقويم‌هاي چند سال گذشته كه 28 ارديبهشت‌ماه را به‌عنوان روز جهاني موزه معرفي مي‌كردند، ‌تغيير كرده و خطوط مربوط به صفحه‌ي 28 ارديبهشت‌ماه سفيد مانده‌اند، البته امسال وقتي هفته‌ي ميراث فرهنگي از اين روز آغاز شد، اين سفيدي به چشم كسي نيامده بود.

 

 

به گزارش خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 42 سال پيش و بعد از تأسيس موزه‌ي آرميتاژ در سن‌پترزبورگ (روسيه) كميته‌ي جهاني موزه‌ها كه 20 سال پيش آن ايجاد شده بود، 18 ماه مي برابر با 28 ارديبهشت‌ماه را روز جهاني موزه تعيين كرد و قرار شد از آن به بعد براي هر سال، مفهومي خاص را به‌عنوان شعاري بين‌المللي قرار دهد تا همه‌ي موزه‌ها و نگارخانه‌ها در جهان براساس اين شعار، در آن سال فعاليت كنند.

 

 

ايران نيز از 15 سال پيش و با فعاليت دوباره‌ي كميته‌ي ملي ايكوم، روز جهاني موزه را در تقويم رسمي سال 1377 ثبت كرد. با نامگذاري اين روز در تقويم، مسؤولان دست كم در سال‌ها اخير، در گفتار به موضوع موزه و بعد از آن به مدت يك هفته به حوزه‌ي ميراث فرهنگي مي‌پرداختند. دوست‌داران و حافظان ميراث فرهنگي نيز به همين بهانه از كمي‌ها و كاستي‌ها مي‌گفتند تا شايد راه علاجي پيدا شود.

 

 

هرچند عموما در پايان هفته‌ي ميراث فرهنگي كه از روز جهاني موزه آغاز مي‌شود، بعضي كارشناسان تأكيد مي‌كنند كه در اين مدت، اقدامي مفيد و رضايت‌بخش در اين حوزه انجام نشده است.

 

 

سال گذشته، در روز جهاني موزه‌‌داري مرحوم نوشيندخت نفيسي به‌عنوان پيشكسوت اين حوزه، گفت كه موزه‌ها هنوز نتوانسته‌اند مخاطبان را راضي نگه دارند و بيشتر اطلاعات آن‌ها به‌روز نيست. در واقع، مستندات اشيا در موزه‌ها وجود ندارند؛ اما اين موارد از جزيي‌ترين مشكلات موزه‌داري در ايران بودند، آن هم در زماني كه هنوز در تقويم، نام روز جهاني موزه‌ وجود داشت، ولي حالا با انتقال اين نام به بخش ضمائم تقويم كه درج اين نام را براي تقويم‌ها اختياري مي‌كند، شايد بايد در انتظار كم‌رنگ شدن پرداختن به اين‌گونه مفاهيم بود. در واقع، درج نام روز جهاني موزه در تقويم، فرصتي براي تشويق مردم و مسؤولان براي توجه بهتر و بيشتر به اين حوزه بود تا كاستي‌ها برطرف شود.

 

 

 

در اين‌باره، رييس كميته‌ي ملي موزه‌هاي ايران (ايكوم) به خبرنگار ايسنا گفت: اگر عنوان روز جهاني موزه در 28 ارديبهشت‌ماه از صفحه رسمي تقويم‌ها حذف شود، ملتي بدون هويت مي‌شويم كه از گذشته‌ي خود اطلاعي نداريم.

 

 

سيداحمد محيط طباطبايي با اشاره به برگزاري نخستين مراسم بزرگداشت روز جهاني موزه و همزمان با آن، هفته‌ي ميراث فرهنگي در 28 ارديبهشت‌ماه سال 1374 در مجموعه‌ي سعدآباد، بيان كرد: در تقويم فرهنگي سال 1377 براي نخستين‌بار روز 28 ارديبهشت‌ماه به نام روز جهاني موزه ثبت شد.

 

 

وي ادامه داد: اين روز باعث شد هفته‌ي ميراث فرهنگي متولد شود و ارزش‌هاي آن به چشم آيد و مردم و مسؤولان متوجه شوند كه جايگاه، نقش و ارزش‌هاي ميراث فرهنگي در توسعه‌ي آينده و زندگي روزمره چگونه است. همچنين نسبت ميان ميراث فرهنگي و ارگان‌هاي مربوط به آن تا چه اندازه است.

 

 

او ميراث فرهنگي را يك مفهوم فرابخشي دانست و با تأكيد بر اين‌كه همه‌ي بخش‌هاي مختلف در يك كشور به نوعي با مقوله‌ي ميراث فرهنگي در ارتباط هستند، اظهار كرد: بايد به ميراث فرهنگي و موزه به‌عنوان يك بخش اصلي در هويت كشور نگاه كرد و موزه را پايگاه و مبنا در اين زمينه دانست.

 

 

وي ادامه داد: اميدوارم حذف نام روز جهاني موزه از تقويم رسمي كشور واقعا رخ نداده باشد يا اگر قرار بر اختياري بودن درج آن در تقويم‌هاست، همه 28 ارديبهشت‌ماه را به اين نام ثبت كنند، ‌چون ملتي كه هويت ندارد مانند شخص بدون شناسنامه است، اين قضيه بيشترين آسيب را به كساني وارد مي‌كند كه باعث حذف اين نام از تقويم شده‌اند.

 

 

رييس كميته‌ي ملي موزه‌هاي ايران (ايكوم) با بيان اين‌كه تا كنون از موضوع حذف شدن نام روز جهاني موزه از تقويم بي‌اطلاع بوده است، افزود: نمي‌دانم آيا قبل از انجام اين كار هيچ مشورتي با مسؤولان ميراث فرهنگي يا حتا يك كارشناس مسؤول در اين زمينه انجام شده است يا خير.





:: بازدید از این مطلب : 619
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: